Členové ACC Brno
Seznam členů klubu
Přehled srazů 2020
Přehled akcí pro aktuální sezónu
American Cars Club Brno

Historie výskytu amerických vozidel na území dnešní ČR

Americká auta jsou součástí dlouhé historie automobilismu. Jejich dovoz se dříve realizoval většinou do zemí západní Evropy pro potenciální zájemce, kteří toužili po autech poněkud odlišných od nabídky automobilek starého kontinentu. V předválečném Československu se osobní vozy z USA objevovaly zcela výjimečně.

 

 

Po osvobození Plzeňska v roce 1945 zde americká armáda zanechala část svého vojenského autoparku včetně civilních vozidel – více či méně poškozených. Tyto automobily byly v lepším případě opraveny a registrovány novými českými majiteli. Mnohé z nich přežily a setkáváte se s nimi i dnes. V horším případě byly přesunuty do Sovětského svazu pro potřeby tamějšího vědeckého zkoumání technického pokroku „kapitalistických“ konstruktérů. Období socialismu americkým automobilům na československých silnicích nepřálo. Východ od Západu byl oddělen pečlivě střeženou železnou oponou z ostnatých drátů. Většina výrobků, pro různé oblasti života původem ze západu či zámoří, byla tehdejším režimem považována za nežádoucí.

 

 

Během doby socialistického temna se k nám dostalo jen minimum automobilů americké výroby, a to díky zaměstnancům ambasád USA, Kanady, Německa, Švýcarska v Praze, kteří si je během svého zaměstnání u nás sem dovezli a časem (prostřednictvím autobazaru) prodali do českých rukou. Tento rodící se miniautopark amerik v ČSSR začali rovněž doplňovat někteří provozovatelé pouťových atrakcí ze svých pracovních cest do Německa. Také někteří umělci, sportovci, bruslaři přispěli individuálním dovozem (Waldemar Matuška, Karol Divín, František Šťastný). Lze hovořit o počtu v řádu desítek korábů, které se zde začaly objevovat.

 

 

V roce 1983 dva nadšenci z Brna a jeden ze severní Moravy zorganizovali 1. setkání z řad majitelů a přátel amerických vozů, které se uskutečnilo v  létě v autokempu v Bašce u Frýdku-Místku za účasti 17 Amerik z Čech, Moravy a Slovenska. Byly navázány první kontakty, vyměněny poznatky z oprav a provozování vozidel, složitého shánění náhradních dílů. Ze srazu vznikl historicky první adresář majitelů US Cars u nás.

 

 

Vzešla domluva každoročního setkávání majitelů a fandů „Amerik“ na různých místech Moravy, jednou na Slovensku, později i v Čechách. Počty zúčastněných  vozidel se pozvolna rozšiřovaly a na rozdíl od socialismu přežily rok 1989. Pro provozování vozů, které pozbyly SPZ je jediná možnost získat statut historického vozidla a takto ho registrovat na číslo SPZ. I když v Brně a okolí existovalo několik vášnivých nadšenců, tak díky komunistickému postoji ke všemu co bylo od kapitalistů, neměl nikdo z nich zájem povznést tuto skupinu a založit veteránský klub, který by mohl sám uvést tyto US Cars na veteránské SPZ.

 

 

Rok 2000 byl průlomem. V Brně u obchodního centra Shopping Park se dne 28. 6. 2000 sjelo na 1. American Cars Meeting Brno 357 US Cars. Setkání mělo takový úspěch, že se opakovalo každý rok po mnoho let. Díky tomuto setkání se dohodlo, že dojde k založení oficiálního klubu s názvem American Cars Club Brno, a tudíž bude možnost naše a další vozy z produkce USA a Kanady registrovat na veteránské SPZ. Toto je hlavní činnost klubu. Dále je jeho posláním propagace  dobrého jména vozů vyrobených v USA nejen formou srazu v Brně, který byl vrcholem jeho klubové činnosti. Satisfakcí je, že nemusíme schovávat vozy ve stodolách pod hromadou slámy a můžeme se v nich občas projet a potěšit se zvukem osmiválce a to nás po tolika letech naplňuje radostí.

 

Autorem článku je pan František Šnóbl, člen American Cars Clubu Brno

 

zpět